Abonneren  Inloggen

7 magische woorden

14 september 2023

Partnerbijdrage

In het boek De 7 magische woorden onthult tekstspecialist Nicol Tadema alledaagse woorden waarmee jij jouw resultaten kunt beïnvloeden. Vind je het lezen van 192 pagina’s over 7 woorden iets te veel van het goede? In dit artikel onthult Nicol een paar goocheltrucs van 3 magische woorden.

NIET…

‘Denk niet aan een paars konijn…’ Ik gok dat nu een paars konijn door jouw brein huppelt. En dat terwijl ik nog zo zei dat je er ‘niet’ aan moest denken. De veroorzaker is het 4-letterwoord ‘niet’. Het woord activeert ons brein waardoor de focus ligt op wat er ná dit woord volgt. En er is meer. Ons brein heeft een beperkte opslagcapaciteit en legt vliegensvlug verbanden. Dus waar staat ‘dit drukwerk is niet duur’ deletet het brein het bijwoord ‘niet’ en onthoudt de 2 hoofdwoorden: ‘drukwerk’ en ‘duur’. En nu associeert jouw prospect jouw drukwerk voortaan met ‘duur’. Wil je ‘niet’ vóór je laten werken? Bijvoorbeeld om de nieuwsbriefinschrijvingen te verviervoudigen? Speel in op de Fear Of Missing Out met: ‘mis dit niet’.

MAAR…

Het 4-letterwoord ‘maar’ wordt vaak onnodig vermeld. Onhandig omdat het woord wordt geassocieerd met negativiteit. Ook kan het woord de aandacht van de lezer laten verschuiven. Als je eenmaal weet hoe dit werkt kun je er je voordeel mee doen. Dus: moet jij een nadeel vermelden over een dienst? Vermeld dit dan vóór de ‘maar’ en eindig positief. Bijvoorbeeld ‘Het lukt niet om dit morgen al te leveren maar je ontvangt 10% korting’.
Zo verleg je de aandacht en houdt de lezer een positiever gevoel over aan jouw verhaal.

ALS…

Wat als jij morgen 30 miljoen euro wint? Stop je met werken? Ga je op wereldreis? Of koop je een nieuw huis? Door de ‘wat als’-vraag te stellen, activeert het act-as-if-frame. Nu denk je alleen nog maar in mogelijkheden. Deze beïnvloedingsmethode kan jij ook inzetten bij de promotie van een product of dienst. Stel je eens voor dat je een drukkerij hebt en schrijft: ‘wat als je al binnen 24 uur 10.000 flyers in huis kan hebben?’. Of stel de vraag aan jouw doelgroep: ‘wat als jij met onze productieprinter in minder tijd meer drukwerk kunt leveren?’. De lezer van die boodschap rekent zich rijk en bedenkt zich wat ’ie met al die extra tijd kan doen. Dan rest er nog maar 1 vraag: ‘wat als jij voortaan jouw resultaten beïnvloedt met 7 magische woorden?’.