DS Smith werkt met Carlsberg aan CO2-besparende verpakking
Verpakkingsproducent DS Smith lanceert in samenwerking met Carlsberg een verpakking met afgeronde hoeken voor multipacks flesjes en blikjes. De DS Smith Round Wrap is ontworpen om de CO2-uitstoot te verminderen in vergelijking met de standaard golfkartonnen trays en wraparounds.
De verpakking is volledig recyclebaar en de ronde hoeken verminderen het gebruik van krimpfolie op de pallet. Het op vezels gebaseerde Round Wrap-ontwerp helpt producten te beschermen en intact te houden tijdens transport. Naar verwachting zal Carlsberg in Polen door het gebruik van deze verpakking jaarlijks tot 224 ton* CO2 kunnen besparen.
De ronde vorm van DS Smith Round Wrap biedt tevens belangrijke voordelen voor Carlsberg Polen met betrekking tot branding en design. Zo zijn er meer mogelijkheden om merkidentiteit en illustratie op de afgeronde hoeken van de verpakkingsoplossing te plaatsen en over het gehele, doorlopende, zijoppervlak.
Uit een onderzoek uitgevoerd door DS Smith en Toluna kwam naar voren dat consumenten DS Smith Round Wrap verkiezen als ‘verbeterd wikkelontwerp’ in vergelijking met andere verpakkingsoplossingen die ‘opvallen in het schap’. Carlsberg Polen test DS Smith Round Wrap voor de biermerken Carlsberg, Garage en Somersby.
Circular Design Metrics
Het ontwerpteam van DS Smith gebruikte de unieke Circular Design Metrics (CDM)-tools van DS Smith om de impact van de nieuwe verpakkingsoplossing voor Carlsberg Polen te meten. Het proces omvat het gebruik van acht sleutelindicatoren, waaronder de ecologische voetafdruk, ontwerp voor hergebruik, optimalisatie van de toeleveringsketen en materiaalgebruik. De indicatoren onthullen de prestaties van een verpakkingsontwerp en stellen de ontwerpteams van DS Smith in staat de duurzaamheidsprestaties ervan met verbeterde nauwkeurigheid en inzicht te meten.
Reinier Schlatmann, Regionaal Managing Director, Packaging Division, Oost-Europa, DS Smith: ‘We zijn er trots op om samen met Carlsberg Polen te werken aan een proeflancering van de DS Smith Round Wrap. Deze duurzame verpakkingsinnovatie, ontwikkeld met behulp van onze Circular Design Metrics, biedt duurzaamheid, supply chain-voordelen en merkmogelijkheden. Dit is in lijn met onze bedrijfsbrede inzet voor “Redefining Packaging for a Changing World” en onze Now & Next-duurzaamheidsstrategie en -missie, terwijl we onze klanten helpen afval te ontwerpen en op weg te gaan naar een circulaire economie.”
*Tot 224 ton CO2 per jaar bij de introductie van de oplossing voor de merken Carlsberg, Somersby en Garage.
Bron: DS Smith
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief